دسته‌ها

قوانین پوکر
دوره آموزش پایه‌ای پوکرنحوه بازی

قوانین پوکر

قوانین پوکر را به صورت کامل در این آموزش مطالعه کنید! اگر می‌خواهید پوکر بازی کردن را یاد بگیرید جای درستی آمدید، در این مقاله به بهترین شکل تمام نکات اولیه و رتبه‌بندی دست‌های پوکر تگزاس هولدم را به شما آموزش خواهیم داد.

با مدرسه پوکروای همراه باشید!


قوانین پوکر

قوانین پوکر

در ابتدا باید بگوییم که پوکر را عموما می‌توانید به ۲ شکل بازی کنید، کش-گیم و تورنومنت.

در کش-گیم‌ها (cash game) که به عنوان بازی‌های نقدی نیز شناخته می‌شوند شما می‌توانید مستقیما به پول برسید و هرگاه دوست داشتید بازی را ترک کنید، اما در تورنومنت باید جزو نفرات برتر باشید تا به جایزه‌ی نقدی برسید.

 در یک دست پوکر، یا باید با بلوف زدن باعث شوید حریف از بازی خارج شود و یا اینکه دست قویتری نسبت به او داشته باشید تا برنده شوید.

 در این بازی ۲ کارت به شما داده خواهد شد و ۵ کارت نیز روی میز قرار می‌گیرد، اما دست‌های پوکر ۵ کارتی هستند، یعنی از بهترین ۵ کارت ممکنی که دارید (از ۷ کارت) تشکیل خواهند شد. ۱۰ رتبه‌بندی برای دست‌های این بازی وجود دارد که به ترتیب از قوی به ضعیف آن‌ها را نام خواهیم برد.


قوانین پوکر – رتبه‌بندی دست‌ها

اگر نمی‌توانید این قوانین را حفظ کنید نگران نباشید، با کمی بازی کردن به راحتی آن‌ها را ملکه ذهن خود خواهید ساخت، بیایید شروع کنیم:

  • رویال فلاش (Royal Flush):

این دست نادرترین دست پوکر است و به سختی به وجود می‌آید. برای رویال فلاش شدن باید ۵ کارت پشت سرهم با خال یکسان از آس تا ده داشته باشید، به طور مثال ۱۰AKQJ

  • استریت فلاش (Straight Flush):

۵ کارت پشت سرهم با خال یکسان،‌ مثل ♠۴♠۵♠۶♠۷♠۸

  • فور-آف-کایند یا کاره (Four-of-a-Kind):

به معنی ۴ کارت مثل هم است که به آن کاره نیز گفته می‌شود. به طور مثال اگر ۴۴♠۴♣۴♠A داشته باشید کاره هستید.

  • فول‌هاوس (Full House):

به صورت عامیانه به آن فول نیز گفته می‌شود، این دست هنگامی به وجود می‌آید که ۳ کارت مثل هم و ۲ کارت دیگر مثل هم داشته باشید. به طور مثال AA♣A♠J♣J (دو سرباز و سه آس).

  • فلاش یا رنگ (Flush):

در کارت‌های پاسور ۴ خال وجود دارد (خشت، دل، پیک و گشنیز). وقتی که ۵ کارت از یک خال داشته باشید، فلاش یا رنگ هستید. به طور مثال ♣۲♣۴♣۸♣A♣J.

  • استریت (Straight):

پنج کارت پشت سرهم با خال‌های متفاوت استریت را تشکیل می‌دهند، به طور مثال ۴۵۶♣۷♠۸٫ دقت کنید که A می‌تواند به ۲ شکل استریت شود، A-K-Q-J-10 یا A-2-3-4-5.

  • تری-آف-کایند (Three-of-a-Kind):

هنگامی که ۳ کارت مشابه داشته باشید (مثلا ♣۵۵♠۵A♠K)، تری-آف-کایند هستید. اگر در دست خود ۲ کارت مشابه (مثلا AA) داشته باشید و یک کارت مشابه دیگر نیز روی میز قرار بگیرد، اصطلاحا «سِت» هستید. همچنین اگر با استفاده از ۲ کارت روی زمین تری-آف-کایند را به وجود بیاورید و یک کارت مشابه نیز در دستتان باشد اصطلاحا «تریپس» هستید، دقت کنید که صرفا نامگذاری این دو نوع متفاوت است و در قدرت آن‌ها تغییری به وجود نمی‌آورد.

  • دوپیر یا دو جفت (Two Pair):

هنگامی که دو جفت از ۲ کارت مختلف داشته باشید، دوپِیر هستید. کارت پنجم به عنوان «کیکر» محسوب می‌شود. به طور مثال اگر ۵♠K۵K♣A داشته باشید، دوپیر کینگ و پنج با کیکر آس هستید.

  • پیر یا جفت (Pair):

در ورق‌های پاسور، ۱۳ کارت از هر خال وجود دارد. وقتی که ۲ کارت مثل هم داشته باشید پِیر یا جفت هستید. به طور مثال با داشتن ♣۲♠۵۸♠A♣A پیر آس هستید.

  • های‌کارت (High Card):

های‌کارت یا کارت بالاتر هنگامی تعیین‌کننده برنده می‌شود که هیچکس هیچکدام از دست‌های فوق را به وجود نیاورد. به طور مثال با داشتن ۳♣۶۹A♣Q شما صرفا های‌کارت آس و کویین (همان بی‌بی‌) هستید.

تمام این قوانین پوکر را در یک نگاه می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:

قوانین پوکر


چگونه پوکر بازی کنیم؟

در شروع یک دست پوکر تگزاس هولدم، هر بازیکن ۲ کارت مخفی دریافت می‌کند که دیگر بازیکنان قادر به دیدن آن نیستند.

 هنگامی که نوبت به بازیکن می‌رسد چند انتخاب خواهد داشت:

  • بت (bet) – به معنی شروع شرطبندی.
  • ریز (raise) – به معنی افزایش مبلغ شرطبندی.
  • فولد (fold) – به معنی ریختن کارت‌ها و خروج از دست.
  • کال (call) — به معنی قبول کردن شرط حریف.
  • چک (check) — هنگامی که نه می‌خواهید شرط را افزایش دهید و نه فولد دهید.

البته دقت کنید که فقط هنگامی می‌توانید چک دهید که هیچ شرطبندی از سمت بازیکنان دیگر صورت نگرفته باشد.

بد کال در پوکر

دورهای شرطبندی

پوکر تگزاس هولدم ۴ دور شرطبندی دارد که به ترتیب آن‌ها را نام می‌بریم:

پری-فلاپ

بعد از اینکه کارت‌ها پخش شد، اولین دور شرطبندی که به آن «پری-فلاپ» (preflop) گفته می‌شود آغاز خواهد شد. هر دور شرطبندی اسم متفاوتی دارد:

فلاپ

بعد از پری-فلاپ ۳ کارت به صورت همزمان روی میز قرار می‌گیرد که به آن فلاپ (Flop) گفته می‌شود. بازیکنان در ابتدا باید سعی کنند ۲ کارت خود را با ۳ کارت روی زمین تطبیق دهند.

ترن

بعد از اتمام شرطبندی در دور دوم، یک کارت دیگر به نام ترن (Turn) روی میز قرار می‌گیرد. دقت کنید که نوبت به صورت ساعتگرد بین بازیکنان می‌چرخد.

ریور

دور چهارم شرطبندی که آخرین مرحله بازی است ریور (River) نام دارد.

دقت کنید که در تمامی مراحل، شرطبندی بین بازیکنان انجام می‌شود و اگر ۲ بازیکن یا بیشتر تا پایان این مراحل در بازی باقی بمانند و دست خود را نریزند (فولد ندهند)، کارت‌ها رو خواهند شد. در این مرحله اصطلاحا به شوداون (showdown) خواهیم رسید و قدرت دست بازیکنان طبق قوانین پوکر سنجیده می‌شود و دست قویتر برنده خواهد بود. آخرین بازیکنی که شرطبندی را انجام داده است در ابتدا باید دست خود را نشان دهد. البته دقت کنید که در پوکر آنلاین این کار به صورت اتوماتیک انجام خواهد شد.


دیلر باتون و بلایندها

قوانین پوکر تگزاس هولدم

دیلر (dealer) اصطلاحا به کسی می‌گویند که کارت‌ها را پخش می‌کند، در بیشتر بازی‌ها یک نفر به صورت ثابت مسئول پخش کارت‌ها می‌باشد. با این حال در بازی‌های خانگی ممکن است که خود بازیکنان این مسئولیت را به عهده بگیرند.

اما دیلر باتون (dealer button) چیست؟ چیپ (ژتون) سفید رنگی است که در مقابل دیلر قرار دارد و پوزیشن یا جایگاه بازیکنان را تعریف می‌کند. این چیپ پس از اتمام هر دست به صورت ساعتگرد جلوی بازیکن بعدی قرار می‌گیرد. بازیکنی که دیلر باتون جلوی او قرار دارد موظف به پخش کردن کارت‌ها می‌باشد.

دقت کنید که به جز مرحله پری-فلاپ بازی همیشه از بازیکن سمت چپ دیلر آغاز می‌شود.

قبل از اینکه کارت‌ها پخش شود، بازیکنی که سمت چپ دیلر است باید مبلغی را به عنوان اسمال-بلایند (small blind) بپردازد. نفر بعدی او نیز مبلغی را با عنوان بیگ-بلایند (big blind) پرداخت خواهد کرد.

این مقادیر که به عنوان بلایند (blind) نامیده می‌شوند، شرطبندی‌های اجباری هستند که در شروع هر دست روی میز قرار می‌گیرند. اما چرا؟ اگر بلایندها وجود نداشتند بازیکنان هیچ پولی بابت فولد دادن دست‌هایشان پرداخت نمی‌کردند. درنتیجه می‌توانستند آنقدر منتظر بمانند تا هر بار به آن‌ها AA داده شود (بهترین دست پوکر تگزاس هولدم) و سپس آل-این بزنند.

همچنین بلایندها هستند که حداقل ورودی یک میز و عنوان میز را تعریف می‌کنند، به طور مثال در میز ۲$/۱$ مبلغ اسمال-بلایند یک دلار و بیگ-بلایند ۲ دلار است. همچنین حداقل ورودی یک میز معمولا ۲۰ برابر بیگ-بلایند است که عموما در این میز ۴۰$ خواهد بود.

پرداخت بلایندها اجباری است. اگر بازیکنی نخواهد آن‌ها را بپردازد از بازی خارج می‌شود و کارتی دریافت نخواهد کرد (اصطلاحا sitting out می‌شود).


نمونه‌ای از یک دست پوکر

در اینجا مثالی از یک دست پوکر تگزاس هولدم برایتان مطرح می‌سازیم. فرض کنید در میز ۲$/۱$ بوده و نفر بعدی بیگ-بلایند هستید، در این حالت برای ورود به بازی یا باید مبلغ بیگ-بلایند (۲$) را کال کنید (قبول کردن شرطبندی موجود)، یا ریز دهید (مبلغ شرطبندی را افزایش دهید) و یا دست خود را فولد دهید (کارت‌های خود را بریزید).

حال فرض کنید که ♣AK دارید (پری-فلاپ)، ریز می‌دهید و مبلغ را به ۶$ می‌رسانید. همه فولد می‌دهند و فقط بیگ-بلایند (که از قبل ۲$ وارد بازی کرده) ۴ دلار اضافی را کال می‌کند.

فلاپ ۶♠۵♣A می‌خورد. بازیکنی که در پوزیشن بیگ-بلایند است به عنوان اولین نفر بازی را آغاز می‌کند و گزینه‌های چِک (check)، بت و فولد را خواهد داشت. دقت کنید که چک دادن هنگامی استفاده می‌شود که نه می‌خواهید کارت خود را بریزید و نه مبلغ شرط را افزایش دهید، همچنین در این شرایط نیازی به فولد دادن نخواهد بود، چرا که هنوز شرطبندی‌ای صورت نگرفته است. حریف چک می‌دهد و شما ۱۰$ بت می‌کنید.

حریف کال می‌کند (شرط شما را قبول می‌کند) و ترن (دور سوم شرطبندی) K می‌خورد. بیگ-بلایند دوباره چک می‌دهد. شما با دوپیر خود مبلغ ۲۵$ بِت می‌کنید (در واقع شما ریز نداده‌اید و بِت کرده‌اید، واژه‌ی ریز زمانی استفاده می‌شود که بخواهید مبلغ بت حریف را افزایش دهید). بیگ-بلایند دوباره کال می‌کند و در ریور (آخرین کارت) ♣۲ می‌خورد و کارت‌های زمین تکمیل می‌شود.

حریف برای بار سوم چک می‌دهد و هنگامی که شما ۱۰۰$ بت می‌کنید کال می‌کند. در اینجا دست به پایان می‌رسد و به شوداون می‌رسیم، چون آخرین شرطبندی را شما انجام داده‌اید باید دست خود را نشان دهید.

دست پنج کارتی شما در این حالت عبارت است از ۶♦AK♣A♣K که در واقع به آن دوپیر آس-کینگ گفته می‌شود.

حریف نیز ۶A دارد و چون دوپیر او ضعیف‌تر است (شاه قوی‌تر از ۶ است) شما برنده پات خواهید بود. البته دقت کنید که او پس از دیدن دست شما می‌تواند کارت خود را نشان ندهد و اصطلاحا آن را ماک (Muck) کند.

پوکر خارج از پوزیشن

تفاوت تورنومنت و کش-گیم

همانطور که گفتیم بازیکنان می‌توانند در کش-گیم یا تورنومنت به بازی بپردازند. قوانین پوکر در این بازی‌ها یکسان است اما ۴ اختلاف اصلی وجود دارد:

  • بلایندها:

در کش-گیم بلایندها همواره ثابت هستند (به طور مثال میز ۲$/۱$) و هرگز افزایش پیدا نمی‌کنند. در حالی که در تورنومنت مبلغ بلایندها هر چند دقیقه افزایش می‌یابد. دلیل انجام این کار نیز این است که تورنومنت در زمان معینی به پایان برسد.

  • مدت زمان بازی

زمان ورود و خروج شما به بازی در کش-گیم کاملا اختیاری است. اما در تورنومنت قضیه فرق می‌کند. بازی در ساعت معینی آغاز خواهد شد و تا زمانی که برندگان مشخص شوند ادامه خواهد یافت.

  • چیپ‌ها

در کش-گیم چیپ‌هایی که زیر دست شماست به عنوان پول واقعی شناخته می‌شود، اما چیپ‌های تورنومنت قابلیت نقدینگی ندارند. به طور مثال در یک تورنومنت صد دلاری ممکن است ۱۰,۰۰۰ چیپ داشته باشید.

  • آنته (Ante)

آنته‌ها شبیه به بلایند هستند، با این تفاوت که از تمامی بازیکنان گرفته خواهند شد و نه فقط از ۲ نفر سمت چپ دیلر. در تورنومنت‌ها این مبالغ بیشتر دیده می‌شوند، اما ممکن است در برخی کش-گیم‌ها نیز آن‌ها را مشاهده کنید.

معمولا این مبالغ بسیار اندک هستند و برای افزایش مبلغ پات در پری-فلاپ گرفته می‌شوند (پات یا pot به پولی که وسط میز جمع شده است گفته می‌شود). گرفتن آنته از بازیکنان باعث می‌شود تا آن‌ها برای پولی که وسط میز جمع شده بجنگند.

قوانین پوکر

فرم‌های مختلف پوکر

پوکر تگزاس هولدم محبوب‌ترین فرم بین بازیکنان است، با این حال فرم‌های دیگری نیز وجود دارند که نحوه بازی در آن‌ها متفاوت است.

در انتها نام چند مورد از آن‌ها را برایتان لیست خواهیم کرد:

    • پات-لیمیت اوماها
    • اوماها های/لو
    • سون کارد استاد
    • رَز
    • بادوجی
    • سیکس پلاس هولدم

امیدواریم از این آموزش پوکر لذت برده باشید! شما می‌توانید برای افزایش مهارت خود مقالات مربوط به استراتژی و پوزیشن‌ها را مطالعه کنید.

مقدمه پوزیشن در پوکر

دیدگاهتان را بنویسید

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید