دسته‌ها

آموزش کامل برد در پوکر آنلاین
آموزش کامل برد در پوکر آنلاین

آموزش کامل برد در پوکر آنلاین – درس دهم

در این آموزش کامل برد در پوکر قصد داریم به بررسی مفهوم ریاضیات در پوکر و پات-آدز بپردازیم، به مدرسه پوکروای همراه باشید!

این درس بسیار مهم است، شاید بحث ریاضیات کمی ترسناک به نظر برسد، اما نگران نباشید، ریاضیات پوکر بسیار ساده هستند و در این بخش متودهایی را در مورد آن به شما آموزش خواهیم داد.

مطمئن باشید که نیازی نیست در هنگام بازی ماشین حساب به دست باشید و یا از فرمول‌‌ها و محاسبات پیچیده استفاده کنید.

آموزش برد در پوکر آنلاین – ریاضیات در پوکر چیست؟

ریاضیات در پوکر

همانطور که واضح است، این مباحث ابزاری هستند که شما با استفاده از آن می‌توانید «پات-آدز» و احتمال برد خود را در هنگام بازی محاسبه کنید.

به یاد داشته باشید که پوکر به طور کامل بر پایه شانس نیست، این بازی، بازی احتمالات است! تعداد مشخصی کارت در هر دست پاسور (۵۲ کارت) وجود دارند و احتمالات مشخصی را نیز به وجود می‌آورند. ما نیز می‌توانیم با استفاده از این اطلاعات تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم.

هر بار که در پوکر ‌تصمیمی می‌گیرید یک قمار ریاضی کرده‌اید، یعنی باید مطمئن شویم هنگامی که قمار می‌کنیم احتمال برد بیشتری نسبت به حریف داریم. تا زمانی که چنین کاری را انجام دهید نتیجه بازی شما در درازمدت مثبت خواهد بود و به سود می‌رسید.

چه زمانی باید از ریاضیات در پوکر استفاده کنیم؟

ریاضیات در پوکر عمدتا هنگامی استفاده می‌شود که ما نیاز داریم کارتمان بخورد تا دست برنده داشته باشیم (دراو بوده و نسبت به حریف احتمال برد کمتری داریم) و با استفاده از آن در نظر می‌گیریم که آیا دستمان ارزش ادامه دادن به بازی را دارد یا خیر.

روند تصمیم‌گیری شما نیاز به ۲ فاکتور مهم دارد:

  1. تعداد «اوت»‌های ما چقدر است (اوت – Out به کارت‌هایی گفته می‌شود که دست شما را کامل می‌کنند) و چند درصد احتمال دارد که برنده دست باشیم؟
  2. پات-آدز (Pot Odds) ما چقدر است؟ – اگر کارتمان بخورد برنده چه مقدار پولی می‌شویم و مقدار آن نسبت به پولی که باید وارد بازی کنیم چه نسبتی دارد.

پس از آن احتمال برد دست خود را با پات-آدز مقایسه کرده و متوجه می‌شویم که آیا تصمیم درستی می‌گیریم یا خیر.

بهترین راه برای درک این موضوع این است که دستی را برایتان مثال بزنیم، هر فاکتور را به صورت جداگانه بررسی کنیم و سپس تمام آن‌ها را کنار هم قرار دهیم تا تصمیم بگیریم شرطبندی حریف را قبول کنیم یا خیر.

دست مثال – ۱

فرض کنید روی میز ۵c/10c هستید و ♣۸♣A دارید و در پوزیشن بیگ-بلایند نشسته‌اید. قبل از فلاپ همه فولد می‌دهند، بازی به اسمال-بلایند می‌رسد و او ۵ سنت باقی‌مانده را کال می‌کند و با یک پات ۲۰ سنتی (۲۰c) به فلاپ می‌رسیم (۲x10c). فلاپ ♣۴۹♣K می‌خورد و حریف ۱۰c بت می‌کند. بیایید با استفاده از ریاضیات در پوکر بررسی کنیم که آیا باید کال کنیم یا خیر.

اوت در پوکر (Outs)

کارت‌های پاسور

وقتی که می‌خواهیم تعداد اوت‌های خود را بشماریم، در واقع به دنبال کارت‌های باقی‌مانده در دِک (ورق پاسور) هستیم که روی ترن و یا ریور باعث کامل شدن دست ما می‌شوند.

در مثال بالا شما فلاش‌ناتس‌دراو (پایه فلاشی که در صورت کامل شدن هیچ دستی آن را نمی‌برد و اصطلاحا ناتس است) هستید و برای کامل شدن دست خود تنها به یک گشنیز دیگر نیاز دارید تا فلاش ناتس شوید. همچنین شما یک کارت بالاتر از زمین یا اصطلاحا اُورکارت دارید، یعنی اگر یک آس دیگر بخورد احتمالا در مقابل هر کسی که روی فلاپ پیر (Pair) است برنده خواهید بود.

از چنین فلاپی می‌توانید این برداشت را داشته باشید که اگر فلاش شوید یا آس بخورد نسبت به حریف برتری خواهید داشت. حال چند کارت در دک باقی می‌مانند تا دست شما را به پیروزی برسانند (محاسبه تعداد اوت‌ها)؟

  • فلاش – در مجموع ۱۳ کارت با خال گشنیز در دِک وجود دارد که ما ۴ عدد از آن‌ها را مشاهده می‌کنیم (۲ عدد در دست شما و ۲ عدد روی فلاپ)، همانطور که می‌دانید در چنین حالتی ۹ گشنیز دیگر که ما آن‌ها را نمی‌بینیم وجود دارند و اصطلاحا می‌گوییم که ۹ اوت داریم.
  • پیر آس – به طور کلی ۴ خال از هر کارت وجود دارد، که یعنی ۴ آس در بازی وجود داشته که یکی از آن‌ها دست شماست و ۳ مورد را نمی‌بینید، یعنی برای تاپ-پیر شدن ۳ کارت می‌خواهید یا ۳ اوت دارید.

حال ۹ اوت فلاش و ۳ اوت تاپ-پیر در مجموع به شما ۱۲ اوت می‌دهند که با قرار گرفتن روی میز احتمالا باعث برد شما خواهند شد.

حال باید محاسبه کنیم که چند درصد احتمال دارد تا ۱۲ اوت ما در ترن یا ریور روی میز قرار بگیرد؟

قانون ۲ و ۴ برای محاسبات در پوکر

یک راه آسان برای محاسبه احتمال برد در پوکر استفاده از قانون ۲ و ۴ است. با استفاده از این روش می‌توانیم محاسبات پیچیده را کنار بگذاریم و به سرعت احتمال برد و خوردن اوت‌های خود را محاسبه کنیم.

نحوه محاسبه با استفاده از قانون ۲ و ۴ در پوکر

    • بعد از فلاپ (۲ کارت ترن و ریور را پیش رو داریم) – احتمال برد دست ما = تعداد اوت‌ها x عدد ۴
    • بعد از ترن (۱ کارت ریور را پیش رو داریم) – احتمال خوردن اوت‌های ما = تعداد اوت‌ها x عدد ۲

در نتیجه اگر روی فلاپ ۱۲ اوت داریم با استفاده از قانون ۲ و ۴ به سرعت می‌aتوانیم متوجه شویم که احتمال برد دست ما در مرحله فلاپ ۱۲ ضربدر ۴ و یعنی ۴۸٪ است. عدد به دست آمده تقریبی است و در حقیقت احتمال برد دست ذکر شده ۴۶.۷٪ است، اما این عدد به اندازه کافی به عدد واقعی نزدیک است که بتوانیم به شکل موثری از آن استفاده کنیم.

اگر کارت ما روی ترن نخورد و تنها شانس برد در ریور را داشته باشیم، احتمال برد دست ما ۱۲ ضربدر ۲ یا ۲۴٪ خواهد بود (عدد دقیق ۲۷.۳٪ است).

برای مقایسه این اعداد با درصد‌های دقیق می‌توانید به جدول زیر نگاهی بیاندازید.

بعد از فلاپ (۲ کارت باقی ‌مانده است) بعد از فلاپ (۱ کارت باقی مانده است)
اوت‌ها قانون ۴ درصد دقیق اوت‌ها قانون ۲ درصد دقیق
۱ ۴٪ ۴/۵ % ۱ ۲ % ۲/۳ %
۲ ۸ % ۸/۸ % ۲ ۴٪ ۴/۵ %
۳ ۱۲ % ۱۳/۰ % ۳ ۶ % ۶/۸ %
۴ ۱۶ % ۱۷/۲ % ۴ ۸ % ۹/۱ %
۵ ۲۰ % ۲۱/۲ % ۵ ۱۰ % ۱۱/۴ %
۶ ۲۴ % ۲۵/۲ % ۶ ۱۲ % ۱۳/۶ %
۷ ۲۸ % ۲۹/۰ % ۷ ۱۴ % ۱۵/۹ %
۸ ۳۲ % ۳۲/۷ % ۸ ۱۶ % ۱۸/۲ %
۹ ۳۶ % ۳۶/۴ % ۹ ۱۸ % ۲۰/۵ %
۱۰ ۴۰ % ۳۹/۹ % ۱۰ ۲۰ % ۲۲/۷ %
۱۱ ۴۴ % ۴۳/۳ % ۱۱ ۲۲ % ۲۵/۰ %
۱۲ ۴۸ % ۴۶/۷ % ۱۲ ۲۴ % ۲۷/۳ %
۱۳ ۵۲ % ۴۹/۹ % ۱۳ ۲۶ % ۲۹/۵ %
۱۴ ۵۶ % ۵۳/۰ % ۱۴ ۲۸ % ۳۱/۸ %
۱۵ ۶۰ % ۵۶/۱ % ۱۵ ۳۰ % ۳۴/۱ %
۱۶ ۶۴ % ۵۹/۰ % ۱۶ ۳۲ % ۳۶/۴ %
۱۷ ۶۸ % ۶۱/۸ % ۱۷ ۳۴ % ۳۸/۶ %

همانطور که می‌بینید قانون ۲ و ۴ درصد کاملا دقیقی به ما ارائه نمی‌کند، اما به قدر کافی به عدد واقعی نزدیک است و آسانترین راه ممکن برای محاسبه احتمال برد شماست.

حال بیایید قضیه را جمع‌بندی کنیم:

  • ما تخمین زدیم که برای برد ۱۲ اوت داریم.
  • ما محاسبه کردیم هنگامی که هنوز ۲ کارت ترن و ریور را پیش رو داریم تقریبا ۴۸٪ احتمال برد خواهیم داشت.

حال که ما اصطلاحا «آدز»‌های خود را می‌شناسیم (Odds)، باید ببینیم که آیا ادامه دادن به بازی برای ما به صرفه است یا خیر، به این روند محاسبه پات-آدز در پوکر گفته می‌شود.

محاسبه پات-آدز در پوکر

وقتی که ما پات-آدز را محاسبه می‌کنیم، در واقع تخمین می‌زنیم که بازگشت سرمایه ما چگونه خواهد بود و متناسب با پولی که وارد بازی می‌کنیم چقدر برنده می‌شویم. این محاسبات بسیار ساده است…

فرمول پات-آدز

پات آدز = نسبت مبلغ کل پات به مبلغ شرطبندی که قرار است کال کنیم.

در دست مثال هنگامی که روی فلاپ حریف ۱۰c بت می‌کند پات-آدز ما چقدر است؟

  • مبلغ کل پات: ۲۰c + 10c = 30c
  • مبلغی که باید شرطبندی کنیم: ۱۰c
  • درنتیجه پات آدز شما برابر است با ۳۰ سنت تقسیم بر ۱۰ سنت، که پس از ساده شدن شما را به پات آدز ۳-به-۱ می‌رساند.

اما ۳ به ۱ به چه معناست؟ یعنی باید برای ماندن در نقطه‌ی صفر (نه سود و نه ضرر) به ازای هر ۳ باری که بازنده هستیم ۱ بار برنده باشیم. همچنین مبلغی که برنده خواهیم شد برابر است با مبلغ کل پات به علاوه مبلغی که کال می‌کنیم، یعنی ۴۰ سنت. به جدول زیر که نحوه تعادل بازی در درازمدت را نشان می‌دهد توجه کنید.

دفعه شرطبندی خروجی مبلغ کال میزان برد
۱ باخت ۱۰ سنت هیچ
۲ باخت ۱۰ سنت هیچ
۳ باخت ۱۰ سنت هیچ
۴ برد ۱۰ سنت ۴۰ سنت
مبلغ کل نقطه تعادل ۴۰ سنت ۴۰ سنت

محاسبه درصد پات-آدز

حال که ما مفهوم این موضوع را بررسی کردیم نیاز داریم تا عدد به دست آمده را به درصد تبدیل کنیم و با استفاده از آن تصمیم بگیریم. باز هم می‌گوییم این محاسبات آنقدر ساده است که می‌توانید آن‌ها را در ذهن خود انجام دهید.

درصد پات-آدز

درصد پات-آدز = ۱۰۰٪ تقسیم بر جمع ۲ عدد پات-آدز

اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم. پات-آدزهایی که ما به دست می‌آوریم اصطلاحا x-به-۱ هستند. درنتیجه جمع ۲ عدد پات-آدز برابر با x+۱ خواهد بود، به طور مثال با داشتن پات-آدز ۳-به-۱ به عدد ۴ خواهیم رسید. حال باید ۱۰۰٪ را بر این عدد تقسیم کنیم که در نهایت اگر پات-آدز ما ۳-به-۱ باشد، ۱۰۰٪ تقسیم بر ۴ یعنی ۲۵٪ پات-آدز خواهیم داشت.

نکته – این معادلات فقط هنگامی نتیجه می‌دهند که فاکتور دوم شما ۱ باشد. به طور مثال: ۳-به-۱ یا ۵-به-۱. اگر از اعدادی مثل ۳-به-۲ استفاده کنید به نتیجه درست نخواهید رسید و باید ساده‌سازی انجام دهید.

خب، آیا باید کال کنیم؟

اگر دقت کنید حال ما به ۲ عدد مهم رسیده‌ایم، یکی احتمال برد دست و یکی درصد پات-آدز یا همان درصد نقطه تعادل، با کنار هم قرار دادن این ۲ فاکتور می‌توانید تصمیم بگیرید در دست بمانید و به بازی ادامه دهید یا اینکه کارت خود را فولد کنید.

چه زمانی باید کال کنیم؟

  • اگر احتمال برد دست شما بیشتر از درصد پات-آدز باشد، کال کنید.
  • اگر احتمال برد دست شما کمتر از درصد پات-آدز باشد، فولد دهید.

محاسبات ما در مثال فوق به این شکل بود:

  • احتمال خوردن اوت‌ها در ترن و ریور و برد دست: ۴۸٪
  • درصد پات-آدز یا نقطه تعادل: ۲۵٪

همانطور که گفتیم اگر احتمال برد دست شما بیشتر از نقطه تعادل یا درصد پات-آدز باشد، این شرطبندی خوب است و به نفع ماست. اما چرا؟ ساده بگوییم، به این خاطر که همانطور که گفتیم احتمال برد ما ۴۸٪ بوده و نقطه تعادل ما ۲۵٪‌ است، درنتیجه اگر با همین منوال ادامه دهیم در درازمدت سرمایه ما رشد خواهد کرد و مطمئنا به سود خواهیم رسید.

دست مثال – ۲

بیایید یک دست دیگر را بررسی کنیم تا با ریاضیات در پوکر در عمل نیز آشنا شوید.

پری-فلاپ:

  • بلایندها: ۵c/10c
  • پوزیشن شما: بیگ-بلایند
  • دست شما:  ♠۱۰♠K
  • بازی در پری-فلاپ: همه فولد می دهند، دیلر و اسمال-بلایند نیز کال می‌کنند و شما چک می‌دهید.

۲ بازیکن کال کرده اند و با توجه به چارت دست‌های شروع باید در این پوزیشن چک دهید، در نتیجه مبلغ کل پات روی فلاپ ۳۰c خواهد بود.

فلاپ ۶Q♣J می‌خورد و دیلر ۱۰c بت می‌کند، اسمال-بلایند فولد می‌دهد.

آموزش بازی در تورنومنت پوکر

آیا باید کال کنیم؟ بیایید روند فکری لازم را بررسی کنیم:

فلاپ چگونه به دست من کمک کرده است؟

کمک خاصی نکرده اما برای ما اُپن‌استریت را ایجاد کرده است (یعنی دراو هستیم و با خوردن A و ۹ استریت می‌شویم)، همچنین اُورکارت K نیز داریم.

فلاپ چگونه به دست حریف کمک کرده است؟

دیلر قبل از فلاپ ریز نداد و در نتیجه بعید به نظر می‌رسد دست قدرتمندی داشته باشد. او ممکن است با های‌کارت ۱۰ یا سوتد کانکتورها وارد بازی شده باشد. در این مرحله بهترین برداشت ما این است که او تاپ‌پیر شده و پیر Q دارد. همچنین ممکن است دوپیر QJ باشد یا پیر کوچکی مثل ۶ داشته باشد، اما نمی‌توانیم به صورت دقیق به نتیجه برسیم.

من چند اوت دارم؟

حال ما در نظر گرفته‌ایم که در برابر تاپ‌پیر قرار داریم و برای برد نیاز داریم استریت و یا پیر کینگ شویم.

  • اُپن‌استریت دراو = ۸ اوت (۴ آس و ۴ نُه).
  • تاپ‌پیر کینگ = ۳ اوت (یکی کمتر از ۴ کینگ موجود در دک).
  • تعداد اوت‌ها = ۱۱ و احتمال برد دست ما = ۴ ضربدر ۱۱ یعنی ۴۴٪.

پات-آدز ما چقدر است؟

مبلغ کل پات ۴۰c است و از ما خواسته شده تا ۱۰c کال کنیم، پات-آدز ما ۴-به-۱ است و نقطه تعادل ما ۱۰۰٪ تقسیم بر ۵ یعنی ۲۰٪ خواهد بود.

روند تصمیم‌گیری

حال ما به سرعت این اعداد را به دست آورده‌ایم و متوجه شدیم که این شرطبندی برای ما سودمند خواهد بود (۴۴٪ در مقابل ۲۰٪) و درنتیجه کال می‌کنیم، مبلغ کل پات به ۵۰c می‌رسد.

کارت ترن:

ترن ۳ می‌خورد و حریف ما ۲۵c بت می‌کند.

این کارت به ما کمکی نمی‌کند و بعید به نظر می‌رسد به حریف نیز کمکی کرده باشد، درنتیجه همچنان با تاپ‌پیر خود نسبت به ما برتری دارد.

اوت‌ها:
ما همچنان ۱۱ اوت خود را داریم و تنها ریور را پیش رو خواهیم داشت، در نتیجه احتمال برد دست ما حدودا ۲۲٪ خواهد بود.

پات-آدز:
مبلغ کل پات ۷۵c است و باید ۲۵c کال کنیم، درنتیجه پات آدز ۳-به-۱ خواهیم داشت. این عدد باعث می‌شود که نقطه تعادل پات-آدز ما برابر با ۱۰۰٪ تقسیم بر ۴ یعنی ۲۵٪‌ باشد.

تصمیم‌گیری:
حال ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که احتمال برد دست ما کمتر از نقطه تعادل پات-آدز می باشد درنتیجه بازی مناسب فولد در نظر گرفته می‌شود، همچنین به کال کردن نیز بسیار نزدیک می‌باشد.

جمع‌بندی درس نهم آموزش برد در پوکر آنلاین

خب، این درس جزو درس‌های سنگین محسوب می‌شود، اما با کمی تمرین آن خواهید دید که ریاضیات پوکر دیگر چندان ترسناک به نظر نمی‌رسند و به راحتی قادرید آن‌ها را در ذهن خود محاسبه کنید. اعداد هیچوقت اشتباه نمی‌کنند، شما می‌توانید به راحتی تصمیمات پوکر خود را بر اساس آن‌ها اتخاذ کنید.

شما یک مهارت جدید دارید و زمان تمرین فرا رسیده! با در نظر گرفتن همه نکاتی که گفته شد به میزهای پوکر بروید و چالش بانکرول بعدی را انجام دهید.

چالش بانکرول پوکر — مرحله سوم

 

چالش بانکرول پوکر مرحله ۳
بلایندها: $۰٫۰۲/$۰٫۰۴ ورودی: $۳ (۷۵bb)
بانکرول شروع: ۳۴$ هدف: ۹$ (buy-in x 3)
بانکرول پایان: ۴۳$ تعداد نشست‌های تخمین ‌زده شده: ۳
از این تمرین برای محاسبه تعداد اوت‌ها و پات-آدز استفاده کنید و سپس با استفاده از آن تصمیم‌گیری لازم را انجام دهید، همچنین این مورد را با موارد قبلی که به شما گفتیم (مثل چارت دست‌های شروع) ترکیب کنید و سعی کنید هیچ موردی را از قلم نیاندازید.

 

امیدواریم که از این آموزش لذت کافی برده باشید! پس از به پایان رساندن این مرحله با درس بعدی آموزش برد در پوکر آنلاین با شما خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

error: !در صورت نیاز به کپی مطالب با ما تماس بگیرید